Často kladené otázky
Otázky
- Nejsem si jist, zda je můj text dostatečně hodnotný k tomu, abych jej publikoval. Můžete mi poradit, podle čeho se rozhodnout?
- Nevím, co vše potřebuji, abych u Vás mohla nechat knihu vytisknout. Můžete mi prosím poradit?
- Dopravu v kalkulaci měním na osobní odběr v Praze.
- V části vnitřní blok – papír 80 g je průsvitný? Nebo je to standard a mohli byste ho doporučit?
- Když chceme uvnitř textů i stránky s barevnými ilustracemi – je asi vhodné druhou stranu nechat bílou? Děláte to tak? A jak Vám potom ty ilustrace dodat?
- Vazba sešívaná nebo lepená – je to ten klasický styl knihy s měkkými deskami?
- Obálku jsme si vybrali plnobarevnou bez přebalu – je hladká, lesklá? Jako se teď dělají učebnice, dětské knihy...
- Je možné nechat si vyrobit knihy vázané v kůži?
- Grafiku knihy bychom si měli udělat sami?
- V jakém formátu (velikost písma, okraje, řádkování ap.) bychom měli dodat text?
- Jak se zjišťuje definitivní počet stran knihy zadávaný do kalkulačky? S jakým číslem se počítá, pokud mám např. 160 stran rukopisu ve standardním nastavení MS Word (vel. 12, A4, Georgia) a kniha má mít formát C6?
- Jaké jsou nevýhody digitálního tisku?
- Právě jsem dopsal svou knihu. Chtěl bych si nechat vytisknout 300 ks.
- Po které straně formátu A6 (144 x 100 mm) provádíte vazbu? Je u tohoto formátu možnost volby mezi delší/kratší stranou pro vazbu?
- Musím mít knihu kompletně připravenou, to znamená, odstraněny případné (i gramatické) chyby v textu?
- Jakým způsobem se upravuje – za předpokladu samozřejmě Vašeho zájmu – licenční smlouva?
- Jakým způsobem mám pojmenovávat soubory, které Vám pošlu?
- Když budu chtít v budoucnu dotisknout několik kusů dle potřeby, ISBN číslo zůstává stejné a nebudu za něj muset znovu platit?
- A když bude kniha u vás v e-shopu a někdo si ji koupí, jak se to řeší s výdělkem? Budu z toho něco mít?
- K čemu slouží barcode? Připlácí se za něj?
- Jak se vypořádat s otázkou jazykové správnosti a dobrého slohu?
- Jak se pozná dobrý autor?
- Jakou sekundární literaturu mně prosím doporučíte?
Odpovědi:
Nejsem si jist, zda je můj text dostatečně hodnotný k tomu, abych jej publikoval. Můžete mi poradit, podle čeho se rozhodnout?
To je velmi složité a vždy individuální, nicméně můžeme Vám doporučit například kurzy tvůrčího psaní, kde se v kolektivu ostatních autorů můžete dozvědět zpětnou reakci (vizte také: Musilová, Eva. Kurz tvůrčího psaní aneb Jak psát hezky česky (1. a 2. díl). Kralice na Hané: Computer Media 2007.). Taktéž doporučujeme publikovat svá díla (nebo jejich části) na literárních serverech (např. www.epika.cz), kde máte rovněž možnost získat zpětnou vazbu.
Chcete-li psát hodnotné texty, je potřeba, abyste sami hodnotné texty četli. Doporučujeme tedy číst cokoliv ze současného kánonu české i světové literatury. Jak zjistíte, které knihy do onoho kánonu patří? Stačí si najít jakýkoliv aktuální seznam povinné četby pro studenty gymnázií či bohemistiky. Můžete se také inspirovat v našem e-shopu. Zároveň není na škodu přečíst si i nějakou sekundární literaturu, tedy literaturu o literatuře.
V neposlední řadě je potřeba osvojit si pravidla českého pravopisu, případně typografická pravidla (Kočička, Pavel a kol. Praktická typografie).
Více k této tematice, vč. seznamu doporučené literatury, najdete níže.
Nevím, co vše potřebuji, abych u Vás mohla nechat knihu vytisknout. Můžete mi prosím poradit?
K vydání knihy potřebujete samotný text (preferujeme dodání ve formátu .pdf, jinak též .doc) a návrh obálky ve formátu .pdf. Pokud nám posíláte vnitřní listy ve formátu .doc, zasílejte je prosím vždy jako jeden soubor (nikoliv po samostatných kapitolách, k vnitřním listům přidejte také obsah). Spojování souborů a práci s textem jsme nuceni účtovat jako typografickou úpravu, tedy 299 Kč/hod. bez DPH. Ukázkové dokumenty s podrobným popisem naleznete v sekci Kalkulačka, obálka.
Dopravu v kalkulaci měním na osobní odběr v Praze.
Osobní odběr v Praze nelze účtovat bezplatně, výroba má sídlo v Brně. Po dohodě je možné knihy vyzvednout v pražské pobočce. Poštovné však bude standardně účtováno.
V části vnitřní blok – papír 80 g je průsvitný? Nebo je to standard a mohli byste ho doporučit?
V případě 80g papíru se jedná o standardní „kancelářský“ papír, na který knihy tiskneme běžně. S rostoucí gramáží roste i kvalita papíru (bělost, neprůhlednost). Pokud chcete mít v knize fotografie či ilustrace, doporučujeme minimálně 90g papír. Vedle klasických bělených papírů je možné použít také křídové (s nádechem do žluta, lesklé i matné), recyklované či barevné.
Když chceme uvnitř textů i stránky s barevnými ilustracemi – je asi vhodné druhou stranu nechat bílou? Děláte to tak? A jak Vám potom ty ilustrace dodat?
Ano, je vhodné nechat druhou stranu prázdnou nebo použít vyšší gramáž papíru, který je méně průhledný. V každém případě záleží na přání klienta. Ilustrace nám dodejte ve formátu .pdf nebo jpeg. Ilustrace můžeme zpracovat také u nás po zaslání poštou či osobním předání.
Vazba sešívaná nebo lepená – je to ten klasický styl knihy s měkkými deskami?
Při vazbě sešívané nebo lepené se jedná o měkké desky, běžně používané. Mezi další možnosti patří vazba do pevných desek nebo vazba kroužková.
Obálku jsme si vybrali plnobarevnou bez přebalu – je hladká, lesklá? Jako se teď dělají učebnice, dětské knihy...
Povrch obálky záleží na Vámi zvoleném obalu. Běžně používáme 300g (hladký) papír. Lesklost se obálce dodává přidáním povrchové úpravy (lamino lesk), což je tenká folie, která Vaši knihu zároveň ochrání a dodá lepší vzhled. Při pevné vazbě používáme povrchovou úpravu lamino mat pro beletrii a lamino lesk pro učebnice. Často se také používají barevné kartony, jejichž povrch může být vrstvený. V tomto případě není vhodné obálku laminovat.
Je možné nechat si vyrobit knihy vázané v kůži?
V současné době knihy do kůže ani jiných látek (plátno apod.) nevážeme. V případě, že bychom tuto službu zavedli, budete si moci výrobu takové knihy spočítat v naší Kalkulačce.
Grafiku knihy bychom si měli udělat sami?
Pokud se jedná o grafiku obálky, základní práce poskytujeme zdarma. Tedy práce nutné k přípravě obálky pro tisk. Grafický návrh můžete poslat vlastní, případně motiv či barvu, která by obálce měla dominovat. (V případě, že nejste autorem grafického návrhu na obálku, je potřeba, abyste měl(a) autorská práva k danému návrhu.) Obálku Vám naše grafické studio může také navrhnout a připravit za jednotnou cenu 500 Kč. Více v kategorii Grafické práce.
V jakém formátu (velikost písma, okraje, řádkování ap.) bychom měli dodat text?
Ukázkové dokumenty s podrobným popisem naleznete v sekci Kalkulačka, obálka. Instrukce k formátování textu naleznete v souboru instrukce_autorum.pdf
Jak se zjišťuje definitivní počet stran knihy zadávaný do kalkulačky? S jakým číslem se počítá, pokud mám např. 160 stran rukopisu ve standardním nastavení MS Word (vel. 12, A4, Georgia) a kniha má mít formát C6?
Definitivní počet stran počítáme ze souboru ve formátu PDF převedeného na výsledný formát (bez obálky, ta je počítána v kalkulačce zvlášť).
Jaké jsou nevýhody digitálního tisku?
Pro tisk digitální technologií je příznačná určitá nestálost barev. Knihovnicka.cz proto nemůže zaručit jednolitost a stejnost barev (i v případě, že jsou barvy zadané v režimu CMYK). Digitální technologií rovněž není možné tisknout barvy jako zlatá, stříbrná, fosforeskující barvy a barvy se světlostí nižší než 5 %.
Právě jsem dopsal svou knihu. Chtěl bych si nechat vytisknout 300 ks.
Všem autorům doporučujeme, aby při prvním zadání zakázky zvolili menší počet kusů (minimálně však 10). Je možné tak předejít případným nedostatkům. Hotová kniha vypadá jinak než ta, která je uložená ve Vašem počítači. Autor může prvními výtisky obdarovat příbuzné a známé, kteří jsou rovněž dobrými recenzenty. Při dalším zadání zakázky můžeme upravit drobnosti, které si autor představoval jinak. Ušetříte tak peníze na knihy, které budou přesně podle Vašich představ.
Po které straně formátu A6 (144 x 100 mm) provádíte vazbu? Je u tohoto formátu možnost volby mezi delší/kratší stranou pro vazbu?
Formát A6 ořízlá vážeme po delší straně. V zásadě si můžete vybrat, po které straně se bude kniha vázat (pokud tomu nebrání např. pro nás technicky nemožné vytištění nestandardně velké obálky). Svůj požadavek prosím uveďte do objednávky výrazně.
Musím mít knihu kompletně připravenou, to znamená, odstraněny případné (i gramatické) chyby v textu?
Ano, doporučujeme Vám mít už text kompletně připravený – ušetříte tak čas i náklady za tyto služby. Ideální je domluvit se s někým, kdo Vám knihu zkontroluje zdarma. Nicméně ceník našich korektorských a typografických služeb samozřejmě najdete i na našich internetových stránkách v sekci Pro autory.
Jakým způsobem se upravuje – za předpokladu samozřejmě Vašeho zájmu – licenční smlouva?
Licenční smlouvu sepisujeme jen v případě, že Vaši knihu budeme prodávat na našich internetových stránkách přes e-shop. Na podrobnostech bychom se domluvili během vyřizování zakázky.
Jakým způsobem mám pojmenovávat soubory, které Vám pošlu?
Soubory prosím pojmenovávejte stručně, bez použití diakritiky a jednotlivá slova spojujte podtržítkem. Pro naše účely je ideální, když každý název souboru začíná iniciálami autora. Vnitřní listy (knižní blok) pak označte jako Blok a soubory k obálce jako Obalka. Následuje název knihy.
Např.
Blok_Nesnesitelna_lehkost_byti.pdf
Obalka_Nesnesitelna_lehkost_byti.pdf
Když budu chtít v budoucnu dotisknout několik kusů dle potřeby, ISBN číslo zůstává stejné a nebudu za něj muset znovu platit?
Přesně tak. Pokud neučiníte zásadní změnu v textu, nebo nebudete chtít změnit vazbu knihy, pak ISBN zůstává stejné a znovu za něj pochopitelně neplatíte.
A když bude kniha u Vás v e-shopu a někdo si ji koupí, jak se to řeší s výdělkem? Budu z toho něco mít?
Pro umístění knihy do e-shopu je potřeba abychom sepsali licenční smlouvu. Poté vše funguje tak, že autorský honorář, jehož výši si sám určíte, Vám bude vyplácen jednou za půl roku na číslo účtu, které uvedete do smlouvy.
K čemu slouží barcode? Připlácí se za něj?
Barcode, též čárový kód na zadní straně obálky, se používá při skenování knih v knihovnách či knihkupectvích. Jeho přidání na obálku má tedy ryze praktický charakter. Jeho tvorba a přidání na obálku je zdarma.
Jak se vypořádat s otázkou jazykové správnosti a dobrého slohu?
Odpovíme úryvky z článku Viléma Mathesia: Funkční lingvistika*).
"(...) kritériem jazykové správnosti může být pro přítomnost jen doba přítomná, a to konsensus dobrých spisovatelů." "Je tedy jazyk tím správnější, čím lépe vyhovuje svému účelu."
"Osobitý charakter jazyka, přešlý v jazykový instinkt, je nejvyšším strážcem jazykové správnosti. Tam, kde je opravdu jazyková kultura, je tento instinkt společným znakem opravdových vzdělanců a ti, kdož jazykově tvoří, nosí toto kritérium jazykové správnosti v sobě. V tomto stadiu splývá už požadavek správného jazyka a dobrého slohu. Neboť v praxi je to totéž."
Vizte také sborník Spisovná čeština a jazyková kultura (red. B. Havránek a M. Weingart, Praha 1932), a také soubor statí B. Havránka Studie o spisovném jazyce (Praha 1963).
*) Původně vyšlo ve Sborníku přednášek proslovených na prvém sjezdu čsl. profesorů filosofie, filologie a historie v Praze 3.–7. dubna 1929 (Praha 1929), s. 118–130. Text sice není současný, ale inspiratívní je dostatečně i pro současnost. Vizte rovněž: Vachek, Josef. Z klasického období pražské školy. Praha 1972.
Není ztráta času takového autora číst. Definice sice vágní, nicméně pádná.
A co na to Witold Gombrowicz?
Proč není každému dovoleno napsat další knihu o lásce nebo v těžkých bolestech rozdrásat nějakou společenskou bolest a stát se Bojovníkem za práva utiskovaných? Anebo psát verše a stát se Básníkem a věřit "v jasnou budoucnost poezie"? Být talentovaný a svým duchem sytit a povznášet nejširší vrstvy duchů netalentovaných? Ach, jaká rozkoš trýznit se a mučit, obětovat se a spalovat v podobě obětiny, ale vždy v té vyšší sféře, v kategoriích tak vysublimovaných, tak... dospělých. (Gombrowicz, Witold. Ferdydurke. Praha: Torst 1997, s. 15–16. Poprvé vyšlo roku 1938.)
A kdo byl Witold Gombrowicz?
Inu...
Jakou sekundární literaturu mně prosím doporučíte?
Ajvaz, Michal. Příběh znaků a prázdna.
Brayfieldová, Celia. Jak napsat bestseller.
Dočekalová, Markéta. Tvůrčí psaní (1, 2).
Doležel, Lubomír. Studie z české literatury a poetiky.
Hrdlička, František. Průvodce po literárním řemesle.
Jiráček, Pavel. Lyrický rytmus.
Jiráček, Pavel. Význam a subjektivita v lyrice.
Kermode, Frank. Smysl konců.
Kočička, Pavel a kol. Praktická typografie
Manguel, Alberto. Dějiny čtení.
Musilová, Eva. Kurz tvůrčího psaní aneb Jak psát hezky česky (1, 2).
Šlosar, Dušan. Jaké hlavy, takový jazyk.